Hvad laver en livredder egentlig?

I Københavns ni svømmehaller står dine kollegaer klar til at tage imod de mange badegæster, fra de træder ind i forhallen, til de igen tager afsked med anlægget. Livredderne har mange værdifulde opgaver udover at holde øje med bassinerne.

Hvem er livredderne? 

For Janni Dolby Clement, livredder/teknisk servicemedarbejder, starter dagen oftest klokken 5, hvor hun sammen med sine kollegaer klargør svømmehallen. 

”Når vi møder ind, starter vi med at tage vandprøver, tjekke om anlægget ser pænt ud, og om billetautomaterne virker. Derefter bundsuger vi bassinerne, og tester vores Angel Eye system, som er et sikkerhedssystem, vi bruger i bassinerne. Her smider vi en dukke i vandet for at kontrollere, at systemet virker. Herefter åbner vi dørene for gæsterne” fortæller Janni. 

I løbet af arbejdsdagen varetager livredderne også en række andre opgaver såsom at følge en detaljeret rengøringsplan, tage vandprøver hver 6. time for at sikre kemisk balance i svømmebassinerne og sørge for, at gæsterne er rene inden de hopper i bassinet. Derudover drifter livredderne de omkringliggende skolebade, hvor vandprøver, drift og rengøring også indgår. 

Alle livreddere har bestået erhvervslivredderprøven, og træner in-situ-øvelser, hvor personalet ugentligt øver sig på at håndtere virkelige ulykker, så de er forberedte, hvis ulykken sker. Livreddernes uddannelse betyder, at de kan arbejde i alle kommunens svømmehaller, og at der er et godt samarbejde på tværs af svømmehallerne.

Rollen som den gode vært

SvømKBH har stort fokus på værtskab overfor de badende gæster, og for Janni Dolby Clement kommer værtskabet allerede i spil i forhallen til svømmehallen, hvor hun og hendes kollegaer ser gæsterne i øjnene, besvarer spørgsmål, og hjælper dem ind i omklædningsrummene. Ved bassinerne går livredderne i dialog med de badende gæster, og holder opsyn. Janni fremhæver også kontakten med mennesker, som noget af det bedste ved at gå på arbejde. Hun uddyber:

”Man skal altid møde folk på en positiv måde, så de får en god oplevelse, når de kommer i svømmehallen. Mange problemer kan tages i opløbet, hvis vi opsøger gæsten, og får en god dialog”. 

Værtskabet kommer for Janni også til udtryk gennem hendes rolle som hygiejneambassadør. Foruden videoen ’en ren fornøjelse’ der spilles i forhallen, og sætter fokus på hygiejne i svømmehallen, er Jannis rolle at få folk til at vaske sig ordentligt, inden de hopper i bassinet. 

”Vi tager eksempelvis imod skoleklasser i indgangen, og forklarer dem omkring hygiejne. Med privatpersoner kan vi stoppe dem i omklædningen eller i hallen, hvis de ikke har været i bad” fortæller Janni.

Et godt arbejdsmiljø er i højsædet

Janni er arbejdsmiljørepræsentant (AMR) i Valby Vandkulturhus, hvor hun sikrer, at trivslen og sikkerheden er i top for alle medarbejderne i svømmehallen. Janni siger selv: ”Hvis jeg ikke har set en kollega længe, spørger jeg altid, hvordan vedkommende har det.  På den måde har jeg en idé om, hvordan deres trivsel er.”

Som arbejdsmiljørepræsentant er Janni særligt opmærksom på de fysiske rammer på arbejdspladsen både for kollegaer og for gæster. Hun holder altid øje med, om der er noget, folk kan falde over, og om der er de nødvendige værnemidler, når man arbejder med kemi i rengøringsmidlerne og kemien til bassinerne.

Sikkerheden er altså vigtig, når Janni og hendes 138 livredderkollegaer hver dag sørger for at borgere kan bade rent og trygt i kommunens svømmehaller.

Bliv livredder

Hvis du et interesseret I at blive kontaktet, når der er ledige stillinger, kan du skrive dig på Interesselisten.